Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان به مناسبت فرارسیدن «سالروز قیام خونین پانزدهم خرداد» بیانیه صادر کرد که متن این بیانیه به شرح ذیل است:

قیام خونین پانزده خرداد سال ۱۳۴۲، تاثیرات عمیق و سرنوشت‌سازی بر ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران دهه چهل گذاشت. به تعبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی رحمه الله علیه «قیام ۱۵ خرداد، اسطورۀ قدرت ستمشاهی را درهم شکست و افسانه‌ها و افسون‌ها را باطل کرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اواخر سال ۱۳۴۱، محمدرضا شاه ملعون به تشویق و ترغیب رئیس جمهور وقت آمریکا و با هدف اسلام‌زدایی از جامعه ایرانی و تحکیم و تثبیت حکومت فاسد و روبه‌زوال شاهنشاهی ایران، رفراندم فرمایشی انقلاب سفید را برگزار کرد تا با تصویب آن و اتخاذ سیاست‌های ضداسلامی و ضدمردمی، فشار و اختناق حاکم بر جامعه تقویت شود و با تظاهر به دمکراسی از قیام‌ احتمالی مردم ایران و سرنگونی رژیم دست‌نشانده و خودکامۀ پهلوی جلوگیری گردد؛ غافل از آنکه اینگونه تغییر و تحولات شیطانی با روحیۀ مردم مسلمان و خداجوی ایران سازگاری نداشته و موجی از اعتراضات مردمی را با زعامت رهبران مذهبی و در راس آنها امام خمینی(ره) خواهد برانگیخت.

این اعتراضات منجر به قیام خونین مردم در پانزده خرداد سال ۴۲ شد و فریاد اعتراض روحانیت مبارز شیعه و مردم انقلابی ایران به اقدامات تسلط جویانۀ آمریکا تحت پوشش اصلاحات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشور پیچید. امام خمینی(ره) به عنوان یک مرجع مقتدر و رهبری روشن ضمیر، تهاجم فکری و فرهنگی دشمنان اسلام در قالب انقلاب سفید را با هدف تضعیف اسلام و جایگزین کردن مکتب‌های دروغین، پوشالی و فریبندۀ غربی، ایجاد سرخوردگی فرهنگی و ناامیدی از دین رهایی‌بخش اسلامی بین آحاد جامعه، جدایی دین از سیاست و ایجاد تفرقه بین حوزه و دانشگاه، گسترش نفاق بین مسلمانان، اشاعۀ باورهای غربی و ترویج فساد اخلاقی برنتابید و با ایراد سخنرانی‌های تند و آتشین با خطاب قراردادن شخص شاه و عمال خیانتکار رژیم، آنان را رسوا ساخت. شاه مستبد و دیکتاتور ایران که گوش شنوایی برای دریافت پیام عدالت‌طلبی و عزت‌خواهی ملت نداشت دست به سرکوب خونین قیام مردم زد؛ اقدامی خودسرانه و به دور از تعقل که پایه‌های رژیم دست‌نشانده و خودفروخته پهلوی را متزلزل ساخت و یوم‌الله پانزدهم خرداد را رقم زد.

منشا و خاستگاه قیام خونین پانزده خرداد اندیشه‌های الهی روحانیت مبارز شیعه، به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود؛ ایشان به‌عنوان یک مرجع مقتدر دینی به تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام مترقی اسلام در جامعه ایران می‌اندیشید و از نظر ایشان تخطی رژیم خائن شاه از حدود الهی و عدم اجرای احکام اسلامی و همچنین پیگیری برنامه‌های استعماری آمریکا و حمایت از رژیم جعلی اسرائیل غیرقابل گذشت بود و موجب شد تا امام خمینی(ره) با ورود پرقدرت و ثمربخش به عرصۀ سیاسی کشور، شخصا رهبری انقلاب اسلامی ایران را بدست گرفته و عمر گرانبهای خویش را وقف پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران کند.

قیام خونین پانزده خرداد اگرچه با مصیبت‌هایی همراه بود اما تاثیرات مثبت و بلندمدتی را بر روند سیاسی و اجتماعی ایران گذاشت واین قیام مردمی با استعانت از باری تعالی، هدایت پیامبرگونه حضرت امام(ره)، ایدئولوژی مبتنی بر اندیشه‌های ناب دین مبین اسلام و مشارکت توده‌های مختلف مردم ایران به یک حرکت سیاسی اجتماعی فراگیر بدل گشت و نقطه عطفی در سیر تحولات سیاسی اجتماعی ایران پدید آورد.

امام خمینی(ره) به عنوان مصلح بزرگ تاریخ معاصر با دمیدن روح خودباوری و نفی از خودبیگانگی در میان مردم به‌ویژه نسل جوان، طلاب و دانشجویان زمینه‌های بازگشت به خویشتن ملت ایران را فراهم آورد و با طرح اصل ولایت فقیه و معرفی نظام حکومتی مبتنی بر آموزه‌های دین مبین اسلام، تاثیرات عمیق و شگرفی بر ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران گذاشت که به پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی منتج شد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان با گرامیداشت یاد و خاطرۀ معمار کبیر انقلاب اسلامی و شهیدان والامقام قیام خونین پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲، از عموم مردم ولایی و همیشه در صحنۀ استان دعوت می‌نماید تا با شرکت در مراسم ویژۀ این روز که با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پروایی (نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری) در روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد ساعت ۲۲ در حسینیه حضرت اباالفضل(ع) شهدای گمنام شهر رشت برگزار می‌شود و همچنین سایر مراسم برنامه‌ریزی‌شده در سطح استان، برگ زرین دیگری بر صحیفه پرافتخار مناسبت‌های انقلاب اسلامی گیلان بیفزایند.

کد خبر 4313877

منبع: مهر

کلیدواژه: رشت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان قیام 15 خرداد بوشهر سالروز ارتحال امام خمینی ماه مبارك رمضان گرگان شهرکرد شیراز یاسوج مشهد خرم آباد سوم خرداد فتح خرمشهر مراسم گلریزان امام خمینی ره خطبه های نماز جمعه سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۸۸۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران

۴۵ سال از شهادت استاد مرتضی مطهری می‌گذرد، ترور شهید مطهری دومین ترور سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، از فروردین ۱۳۵۸ یعنی کمتر از دوماه پس از پیروزی انقلاب، ​موج ترور‌ها علیه شخصیت‌های روحانی و نظامی انقلاب آغاز شد. اتفاقی که البته امروز به شکلی دیگر و توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.

ساعت حدود ۷ شب بود که تیم سه نفره ترور، شامل بصیری، نیکنام و وفا قاضی‌زاده مقابل منزل شهید مطهری در خیابان دولت تهران توقف می‌کنند.

نقشه اولیه ترور او در همان منطقه بود، اما هوشیاری راننده آیت‌الله مطهری و وضعیت بد منطقه از نظر ترور، مانع کار تروریست‌ها می‌شود.

آنها خودروی استاد مطهری را تعقیب می‌کنند. احتمالا راننده خیابان شریعتی را به سمت پل سیدخندان کنونی آمده و بعد از عبور از خیابان سهروردی به میدان هفت تیر رسیده و با گذر از خیابان مفتح به سمت میدان کنونی سپاه رفته بود. بعد از آن هم وارد خیابان فخرآباد شده تا به منزل مرحوم یدالله سحابی برسد.

جلسه آن شب برخلاف آنچه تصور می‌شود جلسه شورای انقلاب نبود، بلکه جلسه موسسه متاع (مکتب تربیتی ـ. اجتماعی علمی) بود که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده بود و به مسائل اجتماعی می‌پرداخت، اما به دلایل امنیتی هیچ سندی از خود ثبت نکرده بود.

خودرو تروریست‌ها در ضلع مقابل خیابان پارک شده بود. قاتل (محمدعلی بصیری) هم پشت دیوار منزل سحابی کمین کرده و منتظر استاد مطهری بود. ظاهرا نفر دیگری (حمید نیکنام) هم سر کوچه کشیک می‌داده است.

 تروریست‌ها چراغی که ساکنان محل در پارک امین‌الدوله ـ. محل فعلی خانه مداحان ـ. برای روشنایی و امنیت محله گذاشته بودند را خاموش کرده بودند و با استفاده از تاریکی شب موفق به چنین کاری شدند.

ساعت حدود ۲۲:۴۰ شب جلسه  تمام می‌شود و استاد مطهری عزم منزل می‌کند. ظاهرا قرار بر این می‌شود که با خودروی آقای ترخانی به شمیران ـ. منزل شخصی خود ـ. برود.خودرو ترخانی سرکوچه پارک شده بود. یدالله و عزت‌الله سحابی چند قدمی استاد مطهری را بدرقه می‌کنند تا این که آقای مطهری به سر کوچه می‌رسد.

ظاهرا در این هنگام است که قاتل اصلی به استاد مطهری نزدیک می‌شود و او را به نام صدا می‌کند و پس از برگشتن آیت الله مطهری گلوله‌ای به زیر گوش او شلیک می‌کند که از ابروی چپش خارج می‌شود.

قاتل پس از این اقدام، ظاهرا از طریق یک کوچه فرار می‌کند و خود را به اتومبیل پیکان استیشن‌شان می‌رساند و با دو نفر دیگر به سمت شرق تهران فرار می‌کنند.

گروه فرقان خود را یک گروه مسلمان متکی بر اصل توحید می‌دانست و اهداف خود را بر اساس تفسیر قرآن مشخص می‌کرد. این گروه معتقد بود تفسیر قرآن کریم تنها کار امامان است و هر کسی جز امامان معصوم دست به تفسیر قرآن بزند، کارش خلاف اسلام است.    

استاد مطهری در جریان انقلاب از تفکرات و ایده‌ها و دستورات حضرت امام تبعیت می‌کردند و همواره در پی اجرای فرامین حضرت امام در مورد نهضت بودند. در این مورد آیت الله طاهری خرم آبادی می‌گوید؛ اگر چه دار التبلیغ کارش را بعد از تبعید، شروع کرد، اما آن رونقی که باید می‌گرفت پیدا نکرد و آخرش هم به جایی نرسید؛ چون مهر تایید امام به مسئله دار التبلیغ زده نشد و این موسسه از این مطلب انتزاع می‌شد که یک حرکتی است در مقابل امام و نهضت امام مخصوصا این که مقدمات آن مصادف بود با مخالفت امام و همان زمانی که امام تبعید شدند.

این‌ها یکسری مسائلی را تداعی می‌کرد که اینجا یک مرکزی است در برابر نهضت و در برابر امام. چند سال بعد که به مرحوم استاد مطهری اصرار کرده بودند که یک درس در آنجا برقرار کند. ایشان با مشورت امام اجازه او به آنجا رفت؛ و الا همین طوری خودش برای تدریس به دار التبلیغ نرفت، یعنی با این که مسئله آن شدت وحدت خودش را از دست داده بود و جنبه عادی پیدا کرده بود و یک موسسه‌ای شده بود برای تربیت مبلغ ولی باز شهید مطهری در برابر اصرار آنها به تنهایی تصمیم نگرفته بود.

همچنین شهید مطهری حلقه وصل و رابط امام با انقلابیون و مردم بود. در این مورد مرحوم حجت الاسلام موحدی ساوجی می‌گویند:در تهران آیت الله مطهری و چند نفر با امام مع الواسطه در ارتباط بودند و آن‌ها بودند که پیغام‌ها را به کل افراد انقلابی در سطح تهران می‌رساندند پیام‌ها معمولا در قم گرفته می‌شد، اما یک سالی را که ترکیه بودند ارتباطی با خارج نداشتند. ولی در زمانی که در عراق بودند با پیروزی انقلاب و لو با واسطه ارتباط برقرار می‌کردند افراد می‌رفتند و پیام‌ها را شفاهی از امام می‌گرفتند و می‌آمدند و عمل می‌کردند و یا به وسیله مکاتبه و نامه ارتباط انجام می‌شد، اما در واقع این ارتباط وجود داشت.

بدون تشبیه بگویم دوران تبعید امام از ترکیه به عراق تا سال ۵۷ و بازگشت امام به ایران تقریبا غیبت صغرای ولی عصر (روحی نه الفداء) بود که ملت ایران در میان خودشان امام را نداشتند، اما کسانی که نایب امام بودند وکیل و رابط بین امام و مردم بودند هر چند که این وکالت و نیابت نبود امام مردم می‌دانستند و می‌شناختند که این‌ها افراد مورد اعتماد امام هستند و از این طریق رهنمود‌ها و پیام‌ها را می‌گرفتند و عمل می‌کردند.

استاد مطهری در تمام میدان مبارزه حضور فعال و جدی فعال داشته است. از پخش اطلاعیه‌ها تا شرکت در قیام‌ها صحنه گردان میدان بود. استاد ابتدا در پخش اطلاعیه‌ها تا شرکت در قیام سال ۴۲ نقش فعال داشتند. بار‌ها از سوی عمال رژیم شاه بازداشت شده و زندانی شده بودند. اختلافات بین روحانیون را از بین می‌برد و مانع انفکاک در صفوف مبارزه می‌شد. استاد در جذب نسل جوان و روشنفکر به خصوص بعد از راه انداختن حسینه ارشاد نقش فوق العاده‌ای ایفا کردند. جذب نسل جوان نه تنها در دوران قبل از پیروزی انقلاب موثر واقع شد بلکه بعد از دوران پیروزی و جنگ برای کشور و انقلاب موثر واقع شد.

از نگاه شهید مطهری، بزرگ‌ترین ضربه‌ای که بر پیکر اسلام وارد شد از روزی شروع شد که سیاست از دیانت منفک گردید؛ و طرد دین از سیاست به معنای جدا کردن یکی از اعضای پیکر اسلام بود. با این حال در جهان تشیع، تفسیر «اولی الامر» متفاوت با برداشت اهل سنت است و هدف امثال سید جمال نیز مسلماً این نبوده است تا با ندای همبستگی دین و سیاست به استبداد سیاسی قداست دینی دهند، بلکه هدف، بیداری مسلمانان در دخالت در سرنوشت سیاسی و وابسته ساختن به دین بوده است.

شهید مطهری در بحث امامت و رهبری با ظرافت خاصی جدایی دین از سیاست را به منزله‌ی جدایی روحانیت از سیاست و حکومت به شمار آورده و معتقد است، بزرگ‌ترین آرزوی دوستداران ترقی اسلام باید توأم شدن سیاست و دیانت باشد:

نسبت این دو با هم نسبت روح و بدن است. این روح و بدن، این مغز و پوست باید به یکدیگر بپیوندند. فلسفه‌ی پوست، حفظ مغز است. پوست از مغز نیرو می‌گیرد و برای حفظ مغز است.

اهتمام اسلام بر امر سیاست و حکومت و جهاد و قوانین سیاسی، برای حفظ مواریث معنوی، یعنی توحید و معارف وحی و اخلاق و عدالت اجتماعی و مساوات و عواطف انسانی است.

شهید مطهری از مهمترین نیرو‌های انقلاب اسلامی بود و شاید مهمترین تعریف از این شهید بزرگوار را امام خمینتی (ره) بیان کردند.

 خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است؛ انسان ساز است؛ برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمت‌های بزرگ کرده است این مرد عالی قدر
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
  • ۲۰ سال از درگذشت گل آقای ایران گذشت
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم