دبیر مجمع اسلام ناب طلاب حوزه علمیه قم: شاه به دنبال سانسور جنبه اسلامی و مردمی قیام 15 خرداد بود/ 15 خرداد پیوند عمیق بین امت و امام (ره) شد
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۹۱۶۶۳
خبرگزاری فارس از قم ـ ایمن سادات موسوی نژاد: قیام 15 خرداد سال 42 به دنبال دستگیری امام خمینی(ره) در اعتراض به لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی روی داد. مردم شهرهای تهران، قم، شیراز، مشهد و ورامین و پیشوا قیام و مأموران به تظاهرکنندگان تیراندازی کردند و عدهای به شهادت رسیدند.
این قیام نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است و سرآغاز حرکتها و جنبشهای مختلف محسوب میشود که تحولات عظیم را در راه تحقق پیروزی انقلاب رقم زد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کشتارهای این قیام نقاب از چهره مزدور شاه کنار زد و پس از آن مردم با بصیرت مبارزات خود را ادامه دادند و انسجام و هماهنگی بیشتری در حرکتها ایجاد شد.
به منظور بررسی بیشتر اثرات و پیام های قیام 15 خرداد با محمد بهرامی، دبیر مجمع اسلام ناب طلاب حوزه علمیه قم به گفتوگو پرداختیم.
فارس: قیام 15 خرداد از چه بازتابی برخوردار بود و چه تأثیراتی در حرکتهای آینده در مسیر شکلگیری انقلاب داشت؟
مهمترین وجه اهمیت قیام 15 خرداد این است که نقطه عطف و شروعی متفاوت در نهضت انقلابی مردم ایران است. بسیاری از مورخین و انقلابیون، قیام 15 خرداد را سرآغاز انقلاب اسلامی ایران میدانند. این نقطه عطف به این معنی است که قیام 15 خرداد هم ثمره و نتیجه تلاشهای پیش از خودش است و هم شروع تحولات مهم و موثر آینده.
در قیام 15 خرداد بعضی از اتفاقات برای نخستین بار رخ میدهد و در آینده اوج میگیرد. خیزش عمومی امت و امام و همراهی با هم در مبارزه از جمله این اتفاقات است البته پیش از این هم این مبارزه وجود دارد ولی در 15 خرداد بسیار گستردهتر میشود. رویارویی با شخص اول کشور و شکستن تابوی مبارزه با شاه هم از این جمله است. خیزش عمومی روحانیون، دشمنستیزی و شاهستیزی، اسلامخواهی، بیداری بسیاری از خواب غفلت، آشکار شدن واقعیتها و ماهیت شاه، حرام شمردن تقیه، شکستن شعار جدایی دین از سیاست به ویژه میان قشر تحصیل کرده نیز از جمله خصوصیات قیام 15 خرداد است که به آن اهمیت و تمایز میبخشد.
مجموع این موارد منجر به آن شد که بسیاری، قیام 15 خرداد را زمینهساز و عامل تولد دوباره اسلام و مسلمانان در فکر و عمل بدانند.
فارس: نیروهای رژیم چه برداشتی از قیام 15خرداد داشتند و میخواستند چگونه آن را جلوه دهند؟
شاه یکی دو روز بعد از قیام 15 خرداد این خیزش را یک بلوا و نتیجه اتحاد ارتجاع سرخ و سیاه میداند و سعی میکند آن را به خارج از کشور و به گروهها و تفکراتی که در میان مردم جایگاه چندانی ندارند و عموم مردم متمایل به آن نیستند مثل چپها و کمونیستها نسبت دهند ولی روشن است که این گروهها نسبت خاصی با امام خمینی(ره) ندارند که بخواهند به خاطر ایشان به خیابان بریزند و شعار «یا مرگ یا خمینی» سر دهند و برای او جان بدهند و هیچ یک از اینها نقشی در این قیام نداشتند.
برنامه رژیم این بود که جنبه اسلامی و مردمی این قیام را سانسور کند ولی این قیام از همین دو عامل برخاسته بود و همان مردمی که در روح و قلبشان امام خمینی(ره) جاری است عامل و حاضر اصلی این قیام بودند. شاه سعی میکرد با وابسته نمایاندن این قیام، تبعات آن را کور کند و حزب توده هم تلاش میکرد آن را اقدامی کور علیه اصلاحات مترقی شاه نشان دهد اما مردمی بودن و مستقل بودن این قیام سبب خنثیسازی این تحرکات شد و نتیجه بزرگ آن در آینده روشن شد و گسترش روزافزون قیام و سرنگونی مخالفان انجامید. حتی برخی از وابستگان به شاه این قیام را شورش عناصر خرابکار علیه مردم خواندند!
فارس: فعالان اصلی قیام 15 خرداد چه کسانی بودند؟ نحوه برخورد با شرکتکنندگان قیام چگونه بود؟
فعالان اصلی این قیام در واقع رهبر آن امام خمینی(ره) است و اقشار گوناگون مردم که به صورت خودجوش و به طور عمده در قم، تهران، تبریز، شیراز، ورامین و... هستند و از طرفی اندیشه و ایدئولوژی اسلامی هم جزء عناصر اصلی این قیام است.
در مورد تعداد کشتههای این قیام نیز اخبار دقیقی در دست نیست اما درباره برخی مسائل مرتبط با آن اخبار قطعی و غیر قابل انکار وجود دارد. یکی از این موارد مسلم این است که شاه و نیروهای رژیم دستور تیر صادر کردند و در تهران و قم مردم را به رگبار بستند. در قم حین تظاهرات عمومی مردم در حرم و اطراف آن چندین بار جنگندههای نظامی در ارتفاع بسیار پایین حرکت میکنند تا میان مردم رعب و وحشت ایجاد کنند و اینها بخشی از رویه شاه در برخورد با معترضان است.
جالب است که وقتی رژیم شاه از طیب حاج رضایی میخواهد که در سرکوب مردم کمک کند میگوید این تظاهرات جنبه مذهبی دارد و من نمیتوانم مردمی که از روی مبانی مذهبی برخاستهاند را از حرکت باز دارم! این خود نشانهای از مردمی بودن و خودجوش بودن و نشانگر واقعیت عاملان قیام است.
از طرف دیگر شعبان بیمخ که مشهور به خرابکاری و اوباشگری است جزو نیروهای مخالف و سرکوبگر است و این نیز اثباتگر آن است که کدام طرف ماجرا سعی در سرکوب و وحشیگری دارد.
یکی از دلایل دیگر در رد اتهام وابستگی این قیام به بیرون مرزها که البته اتهامی سست است و این دلیل در خاطرات عناصر رژیم وقت منعکس شده است که ساواک و شهربانی تا روز حادثه حتی یک کلمه یا خبر از وقوع تظاهرات دریافت نکرد و این نشانه خودجوشی و عدم سازمانیافتگی آن است و از این رو ساواک و نیروهای نظامی و انتظامی غافلگیر شدند و شاه به شدت به وحشت افتاد و دستور سرکوب داد.
فارس: قیام 15 خرداد چه دستاوردهایی به همراه داشت و تفاوت این قیام با سایر قیامها در کشورهای دیگر چیست؟
دستاوردهای قیام 15 خرداد بسیار گسترده است. مهمترین دستاورد آن خود انقلاب اسلامی و پیروزی آن است.افزایش بسیار گسترده آگاهی مردم یکی از دستاوردهای کلان قیام 15 خرداد است، این آگاهی نسبت به فعالیتهای رژیم، نفوذ بیگانگان و اسرائیل، شناخت امام خمینی(ره) و رهبران نهضت، نزدیکی بیشتر به آموزههای اجتماعی و سیاسی ایدئولوژی اسلامی و... است.
قیام 15 خرداد سبب شد مردم بیش از پیش سیاسی شوند و در بستر فضایی که ایجاد شد ده ها اطلاعیه، اعلامیه و سخنرانی و... تولید و توزیع شود و مردم وارد مبارزه شوند.
دستاورد دیگر علنی شدن مبارزه و پرهیز از تقیه و عمومی شدن فعالیتهای آزادی خواهانه و حقطلبانه است. تا پیش از این بسیاری از مردم در روند مبارزه نبودند و فعالان مبارز هم به صورت پنهانی و تیمی مشغول مبارزه بودند. در هر مرحله از مراحل این قیام و تبعات بعدی آن ترس مردم کمتر شد و بیشتر وارد کارزار شدند.
مطرح شدن بیش از پیش امام و شناخت مردم از رهبر خودشان یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای قیام 15 خرداد بود. این برهه زمانی است که پیش از آن امام خمینی(ره) چندان میان مردم مطرح نیست و قیام 15 خرداد ایشان را معرفی کرد و پیوند بسیار عمیقی که بعدها بین امت و امام خمینی(ره) شکل گرفت و یک انقلاب بیسابقه در دنیا و تاریخ رقم زد از همین قیام شروع میشود.
در واقع مردم از این تاریخ خود را دارای یک رهبر میبینند و خود را تابع و همراه ایشان میشناسند و این وجه مهم اهمیت 15 خرداد و دستاورد بزرگ آن است.
دستاورد اصلی این قیام شروعکنندگی و خطشکنی آن در موضوعات مختلف است. حضور مردمی، انتخاب مذهب به عنوان سبک و مدل زندگی سیاسی و اجتماعی، حضور روحانیت، ولایتمداری، شهادت، شجاعت، استکبارستیزی، اسرائیلستیزی، استبدادستیزی و همه عناصری که در یک قیام ناب دینی وجود دارد.
انتهای پیام/خ
منبع: فارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۹۱۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهمنامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع با هدف توسعه فرهنگ خیر و احسان و استفاده از ظرفیتهای برونمرزی در حوزه نیکوکاری، در مراسمی با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امضا شد.
حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم ضمن قدردانی از کسانی که زمینه همکاری مجمع جهانی تقریب و کمیته امداد امام خمینی (ره) را فراهم آوردند، گفت: اگر در کار خیر ابتکار عمل داشته باشیم، میتوانیم به پیشرفتهایی برسیم.
وی افزود: ما باید بستری را طراحی و فراهم کنیم که برای اقشار جامعه قابل اعتماد باشد.مجمع جهانی تقریب اولین اقدامی را که در این راستا انجام داد، طراحی سامانه «آی محسن» بود. این سامانه جهت کمک به محرومین جهان اسلام است تا همگان بتوانند به واسطه آن کمکرسانی کنند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در این سامانه پویش هایی برگزار میشود و سقف نیازها بررسی میگردد و ما بسترهای مناسب را برای کمک رسانی فراهم میکنیم.
وی ادامه داد: ما ظرفیتهای بسیاری در جهان اسلام برای کمک رسانی به محرومین جامعه داریم و بخشی از این ظرفیتها در کشور ما وجود دارد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: مردمان کشورهای دیگر میدانند که سردمدارانشان ممکن است طرفدار آمریکا باشند و کمکهایشان به دست مردم غزه نرسد، اما از طرفی میخواهند که به مردم غزه کمک کنند. ما میتوانیم تدابیری بیاندیشیم و شبکهای را که در جهان اسلام در اختیار داریم را به هم پیوند بزنیم.
حجت الاسلام شهریاری تصریح کرد: باید فرهنگ سازی کنیم که محروم، محروم است و فرقی نمیکند ایرانی و یا از هر کشور دیگری باشد.افراد زیادی هستند که به برخی از پویشها علاقه بسیاری دارند و میتوانند در این مسیر به ما کمک کنند.
سیدمرتضی بختیاری، رییس کمیته امداد در این مراسم با اشاره به سابقه همکاری دو نهاد در حوزه ترویج فرهنگ احسان و انفاق، گفت: کمیته امداد به عنوان یادگار حضرت امام (ره) و یکی از بزرگترین نهادهای خیریه در سطح جهان، توجه ویژهای به استفاده از ظرفیتهای برونمرزی به ویژه ایرانیان خارج از کشور داشته است.
وی با تاکید بر تجربیات موفق کمیته امداد در حوزه بینالمللی، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، توجه به ظرفیتهای عظیم امت بزرگ اسلامی در زمینه خیر و احسان است.
بختیاری خاطرنشان کرد: کمیته امداد در برخی کشورهای منطقه که در چارچوب تفاهمنامه دولتها عمل کرده است، در خصوص تبادل تجربیات به ویژه در توانمندسازی و حرفهآموزی، عملکرد موفقی داشته و زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده است.
رییس کمیته امداد با اشاره به ظرفیتهای عظیم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ترویج فرهنگ احسان و انفاق در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: امکانات دو مجموعه کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید در عرصه فعالیتهای انساندوستانه، تجمیع شود.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصتهای مشترک در قالب همایشها، سمینارهای علمی و پژوهشی و نمایشگاههای فرهنگی، اضافه کرد: کمیته امداد آمادگی دارد دورههای انتقال و تبادل تجربیات را برای مخاطبان و جامعه هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار نماید.
بختیاری بر نقش نخبگان علمی، فرهنگی، احتماعی و خیران حقیقی و حقوقی برای راهاندازی مراکز رشد نوآوری و فناوری تاکید کرد و گفت: این موضوع در تفاهمنامه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیشبینی شده و امیدواریم هستههای خیر و احسان در داخل و خارج از کشور تشکیل شود.
رییس کمیته امداد ادامه داد: شناسایی و ایجاد ارتباط میان خیریهها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور در راستای حمایت از نیازمندان از دیگر مواردی است که در این تفاهمنامه مورد توجه قرار گرفته است.
وی تسهیل انجام فعالیتهای خیریهای در خارج از کشور را ضروری دانست و افزود: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظرفیتهای خوبی در زمینه شناسایی و معرفی خیریههای فعال به منظور تبادل تجربیات دارد که در این تفاهمنامه مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر 6092798 سمانه نوری زاده قصری