مسئله مرجعیت و رهبری از عناصر اساسی قیام ۱۵ خرداد بود
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۸۷۸۳
حجت الاسلام سید مسعود معصومی لاری با اشاره به مناسبت های ماه خرداد از جمله رحلت امام (ره)، قیام ۱۵ خرداد، فتح خرمشهر و… گفت: امیدواریم در همین ماه شاهد ظهور حضرت حجت و صاحب امر خودمان باشیم.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز مصادف با نیمه خرداد و واقعه ۱۵ خرداد است که در طول تاریخ ایران یک واقعه درخشان و قابل تامل است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام معصومی لاری با بیان اینکه این واقعه دارای آثار ماندگاری در طول تاریخ ما بوده است، گفت: عناصر متعددی در خلق این واقعه موثر بوده اند.
وی اولین عنصر خالق واقعه ۱۵ خرداد را اسلام و عقیدهای که پشت این حرکت بوده است، دانست و افزود: همانطور که در قرآن کریم آمده داده است، اگر افرادی که کنار یکدیگر بیایند و در کنار رهبریت دینی و انقلابی خودشان حرکت کند خدا نیز آنها را یاری خواهد داد.
این استاد حوزه و دانشگاه اولین عنصر اساسی در خلق واقعه نیمه خرداد را ایمان با تکیه بر توحید الهی برشمرد و گفت: این تفکر هرگاه در عرصه اجتماعی حضور پیدا کند به همراه خودش ارزش ها، عدالت، رشد و تعالی مردم و جامعه را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تنها ایمان کافی نیست، افزود: در این میان رهبری و هدایت گری کسانی که محق به انجام این امر هستند و مشروعیت رهبری دارند، یکی از اساس تحقق این نصرت از ناحیه ذات اقدس الهی است.
حجت الاسلام معصومی لاری ادامه داد: بر همین اساس است که در واقعه ۱۵ خرداد می بینیم که رهبری مرجعیت و رهبری امام رضوان الله تعالی علیه این عنصر اساسی در هدایت اجتماعی را ایفا کرده و تحقق می بخشند.
وی تاکید کرد: اگر در جامعه تفکر امامیه و هدایت الهیه را کسی بطلبد، راهی جز پذیرش امامت چه در عرصه اعتقادی و چه در عرصه اجتماعی ندارد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: به همین منظور است که امامت استراتژی ظهور حضرت حجت و صاحب الامر در تفکر اسلامی به شمار می آید.
وی تصریح کرد: در تفکر اسلامی مردم در کنار اندیشه و ایمان خود و در کنار تمام ارزش هایی که باید رعایت کنند، عنصر به دنبال امام حرکت کردن را در طول حیات خودشان به عنوان یک نظریه ای که آنها را به فلاح می رساند- چه در زمان غیبت و چه در زمان ظهور - اعتقاد پیدا کرده اند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در زمان ظهور امام معصوم این جلوداری و امامت را برعهده دارند و در زمان غیبت نیز نائبان آن امام و نائبان امام زمان (عج) مسئولیت امامت اجتماعی را بر عهده داشته اند.
حجت الاسلام معصومی لاری خاطرنشان کرد: پذیرش همین تفکر است که واقعه نیمه خرداد را خلق می کند.
وی افزود: مردم برای دفاع از امامت اجتماعی، و اعتقادی در زمان غیبت و برای پاسداری از ارزشهایی که جز با پذیرش استراتژی و راهبرد امامت به دست نمی آمد، در کنار امام زمان و نائب امام زمان خودشان حضرت امام رضوان الله تعالی علیه گرد آمدند و بر عهد خویش نسبت به پایمردی و پشتیبانی این امر پافشاری کردند.
حجت الاسلام معصومی لاری تصریح کرد: اگر ما بخواهیم عنصر دومی را در تحقیق ۱۵ خرداد برشماریم مسئله امامت و رهبری اجتماعی در آن زمان بوده است.
وی عنصر سوم را همراهی مردم در این عرصه دانست و گفت: همراهی مردم در واقعه ۱۵ خرداد یکی از عواملی است که اساساً بدون آن این واقعه تحقق پیدا نمی کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیاتی از قرآن و فرمایشات حضرت علی (ع) تاکید کرد: اگر مردم نباشند، حتی اگر امام معصوم در جامعه باشد، کاری از او بر نمی آید و نقش مردم در احیا و برپایی دین یک نقش بی بدیلی است.
وی افزود: مشی و مشیت خداوند متعال اساساً بر این قرار گرفته است که چنانچه مردم و قومی مسیر خودشان را تعیین کردند، براساس همان مسیر حرکت کنند و چنانچه در کنار امام عادل قرار بگیرند برپا کننده عدل در جامعه اند و چنانچه در یاری حاکمان جور قرار بگیرند، استبداد و جور بر آن جامعه حکومت خواهد کرد.
حجت الاسلام معصومی لاری تصریح کرد: همانطور که در کشورهای ظالم امثال آمریکا می بینید و اگر زمانی یک دیکتاتور بر مردم ظلم می کرد، امروز یک دیکتاتور به همراه عده ای از انسان ها که از آنها دفاع می کنند، وجود دارند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تمام کسانی که امروز پایه های مردمی حکومت ها طاغوت را محکم کرده اند، اینها همان هایی هستند که علی ها را، عدالت ها را و انسانیت ها را خانه نشین کردند.
وی خاطرنشان کرد: ۱۵ خرداد حکایت روشنی از همراهی مردم در دفاع از ارزش ها، عدالت ها و کمالات بشری بوده است که در کنار امام خودشان یک حرکت حیات بخش، انقلابی و انسانی را رقم زده اند و به همین جهت است که ۱۵ خرداد هیچگاه در اذهان ما و طول تاریخ فراموش نخواهد شد و از میان نخواهد رفت.
حجت الاسلام معصومی لاری قوام بخش این حرکت را تفکر اسلامی دانست و گفت: همراهی و یاری مومنین در این تفکر و رهبری و هدایت اسلامی در این واقعه نیز از عناصر بسیار کلیدی برای این امر است.
وی اشاره ای به جزئیات واقعه ۱۵ خرداد داشت و گفت: در این روز مردم آمدند و اعلام کردند که ما در کنار رهبری و مرجعیت هستیم و معنای آن نیز در کنار ارزشها ماندن است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مردم در آن روز ثابت کردند که می توانند در کنار رهبری خودشان بزرگترین قدرت های جهان را به زانو درآورند.
وی با اشاره به فرمایشات امام راحل گفت: همانطور که امام راحل فرمودند نهضت انقلاب ما از خرداد آغاز شد و پایه های حرکت انقلاب ما از خرداد شکل گرفت و پیامهای اصلی را از نیمه خرداد گرفتند.
حجت الاسلام معصومی لاری ادامه داد: مسئله این بود که باید این جامعیت هدایت و حمایت از رهبری از ناحیه رهبری و ناحیه مردم فراگیر شود و این اتفاق در سال ۵۷ به صورت یک امر فراگیر درآمد انقلاب بزرگ و با شکوهی را رقم زد که تا زمان ظهور حضرت حجت عالم را به سوی هدایت و کمال می خواند.
وی تصریح کرد: اگرچه در نظام ها و حکومتها چه در زمان پیغمبر و چه در زمان حضرت علی علیه السلام انسان های نا اهل فریبکار فریب خورده و حتی مسئولین ناآگاه و انسان هایی که برای بیت المال دندان تیز کرده اند وجود داشته است و حتی در زمان حکومت حضرت حجت نیز خواهند بود.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نظام اسلامی و رهبریت رهبر اسلامی و حاکمیت و حضور و اعتماد مردم به رهبری همواره با این جریان مبارزه کرده اند و امروز نیز همین داستان است.
وی گفت: اگر امروز دنیا از بیرون و درون و به واسطه ایادی خودش در درون به بعضی چیزها در نظام ما امیدوار شده است، اگر به واسطه نفوذ بعضی انسان های آگاه نا اهل و انسان های ناآگاه مردم ما گرفتار مشکلات فراوان اقتصادی شده اند، اینها به معنای آن نیست که آن اصل حمایت و اعتماد مردم به مسئله رهبری و امامت را از آنها بگیرند.
حجت الاسلام معصومی لاری افزود: هم آن زمان مردم حضور پیدا کردند و در آن غائله نقش آفریدند، هم در انقلاب سال ۵۷ مردم پشت سر رهبری نقش آفرینی کردند و هم در زمان جنگ مردم پشت سر رهبری پیروزی ها آفریدند. اگر چه شهادت ها نصیبشان شد و جوانان عزیزی را مردم ما در این راه دادند اما پرچم حمایت از رهبری را بر دوش گرفتند و امروز نیز این مردم از این ماجرا گذر خواهند کرد.
وی تاکید و خاطرنشان کرد: امروز همان بنیان، همان رهبری و همان اعتماد و ایمان وجود دارد و باز هم می توانیم بگوییم" در یاری خدا شکی نیست و مومنین در کنار این حرکت خواهند ماند".
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان افزود: این انقلاب پیامش را و پرچم هدایت الهی را و پذیرش امامت و ولایت را بر دوش گرفته است و آن را تا آنجا که این پرچم را به دست صاحب اصلی اش، حضرت مهدی (عج) تحویل دهد، زمین نخواهد گذاشت.
کد خبر 4633718منبع: مهر
کلیدواژه: کرمانشاه عید سعید فطر 15 خرداد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۸۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را میبینند
در سال ۱۴۰۲ بهرغم کاهش رشد نقدینگی، رشد پایه پولی همچنان فزاینده بوده و بهنوعی دولت در بازار پول بهعنوان رقیب بخش خصوصی فعال بوده است.
به گزارش هممیهن، به این مفهوم که دولت همچنان کسری بودجه خود را داشته و این کسری را از منابعی که در بازار وجود داشته از محل فروش اوراق و... تامین کرده و آن نقدینگی که بخش خصوصی و تولید باید استفاده میکرد را خود دولت جذب کرده است.
در ادامه گفتگو با داود سوری استاد سابق دانشگاه شریف را میخوانید:
در دو سالونیم گذشته تلاشهای دولت جهت کنترل تورم نتیجه نداده و تورم از کنترل رشد نقدینگی تاثیر نپذیرفته؛ به نظر شما علت چیست؟
خیلی سخت است که بتوان قضاوت کرد. رابطه رشد نقدینگی و تورم رابطه کوتاهمدتی نیست که به محض کاهش رشد نقدینگی در تورم کاهش اتفاق بیفتد. انتظار میرود اگر کنترل نقدینگی تداوم پیدا کند در آینده نرخ تورم هم کنترل شود. نکتهای که باید توجه کرد این است که کیفیت کاهش نقدینگی به چه صورت بوده است.
آنچه مشخص است اینکه در سال ۱۴۰۲ بهرغم کاهش رشد نقدینگی، رشد پایه پولی همچنان فزاینده بوده و به نوعی دولت در بازار پول به عنوان رقیب بخش خصوصی فعال بوده است. به این مفهوم که دولت همچنان کسری بودجه خود را داشته و این کسری را از منابعی که در بازار وجود داشته از محل فروش اوراق و... تامین کرده و آن نقدینگی که بخش خصوصی و تولید باید استفاده میکرد را خود دولت جذب کرده است. به هر حال باید منتظر ماند و دید نتیجه کاهش روند رشد نقدینگی در سال آتی چگونه خواهد شد.
یعنی سال ۱۴۰۴ باید منتظر تاثیر بر نرخ تورم باشیم؟
نمیتوانیم یک رابطه یک به یک بین تورم و نقدینگی داشته باشیم. نرخ تورم میتواند از جای دیگر هم افزایش پیدا کند. با این وجود به نظر میرسد سال بعد باید اثرات کاهش نقدینگی را دید. البته نرخ اعلامی بانک مرکزی بهطور متوسط در یک سال ۵۲ درصد اعلام شده در حالیکه این نرخ تورم در فروردین ۸۰ درصد بوده و تا اسفند به ۳۸ درصد رسیده است. از این رو یک روند کاهش وجود داشته و اگر مشکلی پیش نیاید سال بعد میتواند بر نرخ تورم مؤثر باشد.
شاید اشاره ابراهیم رئیسی که اخیراً گفته اقتصاددانها متوجه کاری که دولت برای کنترل نقدینگی کرده میشوند همین موضوع است.
چیزی که مهم است اینکه نتیجه سیاستها را باید در عمل ببینیم. واقعیت این است که بسیاری از آمارها منتشر نمیشود و آمارهای منتشر شده نیز از دقت کافی برخوردار نیستند؛ لذا نمیتوان قضاوت درستی داشت. ولی میدانیم که تورم وجود دارد. قیمتها را میبینیم که مدام در حال افزایش است.
بحث درآمدها و رشد اقتصادی را میبینیم. اگر سیاستها در این شاخصها نمود پیدا نکند نمیشود درباره مؤثر بودن سیاستها صحبت کرد. مسئله مردم که نرخ رشد نقدینگی نیست. نرخ رشد نقدینگی را ما به دهان مردم انداختیم. مردم تورم را میبینند. حالا از هر جا که میخواهد ظاهر شود. برای مردم چه اهمیتی دارد نرخ رشد نقدینگی چقدر است. آنها تورم را نگاه میکنند.
در نرخ تورم چه سهمی میتوانیم برای تورم انتظاری قائل شویم؟ مسئولان در گفتههایشان بر غیررسمی بودن قیمتها و تورمهای غیرواقعی و انتظاری بارها تاکید میکنند.
انتظارات قاعدتاً تاثیرات کوتاهمدت دارد. ممکن است اتفاقی بیفتد و شوکی وارد شود و برای مردم انتظاراتی شکل بگیرد، اما مدتی که گذشت اثر آن اتفاق از بین میرود. ولی وقتی یک پدیدهای ادامهدار است نمیتوان به انتظار تفسیر کرد. آنچه ما الان آموختهایم و آن را انتظار مینامیم این است که فرآیند سیاستگذاری و کیفیت سیاستگذاری بهگونهای بوده که هر سال منتظر بدتر شدن شرایط هستیم.
این را آموختهایم که اگر امروز کالایی را خریداری کنیم صرفه بیشتری دارد تا اینکه سال بعد آن را بخریم. همه میدانیم که اگر ریال نگه داریم سال بعد زیان دیدهایم. این یک یادگیری است که طی سالیان متمادی شکل گرفته و همچنان این فرآیند در حال تداوم است.
هیچ علامتی نیز داده نمیشود که این مسیر ممکن است تغییر کند. نه کیفیت سیاستگذاری را رو به بهبود میبینیم و نه رفتارهایی که در جامعه صورت میپذیرد متفاوت میشود؛ بنابراین دلیلی ندارد که افراد آموختههای خود را تغییر دهند.